Agnieszka Pilacińska

Krytyk
  • Ostatnia aktywność: 30 czerwca
  • Dodany: 21 grudnia 2021

Ostatnio zrecenzowane

  • 7

    Luhrmann zaś z dużą czułością i troską kreśli samotność, naiwność i artystyczne wątpliwości muzycznej ikony. Ale też z podziwem spogląda na te momenty, kiedy jego bohater staje naprzeciwko hydrze, próbując uciąć jej głowę. Historia człowieka, który niczym ptak pozbawiony nóg, całe życie pozostawał w locie, nigdy nie lądując na ziemi, nie mogła wyjść w takim kolorycie spod ręki innego twórcy.

  • 8

    Wymyka się tradycyjnym granicom dokumentalnej biografii, szczególnie w często laurkowej formie. Bliżej jej do egzystencjalnego poematu o życiu i przemijaniu, z którym jedni mierzą się dłużej, inni krócej. To swoisty emocjonalny striptiz, wysmakowana, psychologiczna burleska, gdzie warstwa po warstwie zdejmowane są kolejne okruchy wspomnień, nadziei i zadr.

  • 8

    Dzięki takiemu podejściu na dalszy plan schodzi walor edukacyjny, a laurkowość biograficzna rozpływa się w powietrzu niczym zła mara. Całość idealnie oddaje naturę twórczej egzystencji: szybkość upadania i ciężar wstawania, ciągłe ścieranie się z rzeczywistym światem, szukanie z nim języka, który pomoże pogodzić to, co wewnętrzne, z tym, co na zewnątrz.

  • 7

    Wydawać by się mogło, że statek tonie na naszych oczach i ciężko w ogóle sobie wyobrazić jego dotychczasowe funkcjonowanie na mapie piszczącej biedą okolicy. W końcu Lombard jest nie tyle filmem o placówce, gdzie jedni sprzedają, drudzy kupują i "jakoś" to się kręci. Jest portretem Polski, o której bogate miasta regularnie milczą, traktując jako ciekawostkę, co jakiś czas pochylając się i dobrotliwie głaszcząc po głowie, a potem szybko wracając do swoich interesów.

  • 7

    Bardziej dyskusyjna jest tu sama postać reżysera, dziwnie zafascynowanego seksualnością nastolatków i niewątpliwie przekraczającego twórcze granice, chociażby przy częstowaniu ich na planie marihuaną, a następnie rejestrowaniu kamerą narkotycznego haju. Ale przede wszystkim jest miejscem poświęconym pamięci tych, którzy uwierzyli, że tytuł ten stanie się drzwiami do lepszego świata, w którym jutro jest pewne i syte. Którzy choć przez chwilę czuli się dla kogoś ważni i wyjątkowi.

Najwyżej ocenione

Najniżej ocenione

Odrębnie ocenione

Średnio ocenia o 0.6 niżej niż inni krytycy

Jeżeli jesteś Agnieszka Pilacińska, to możesz połączyć konto z profilem krytyka i uzyskać dostęp do panelu administracyjnego krytyka. Połącz z krytykiem