Szanujemy Twoją prywatność i przetwarzamy dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Razem z naszymi partnerami wykorzystujemy też pliki "cookie".
Zamykając ten komunikat potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności i akceptujesz jej treść.
  • Ostatnia aktywność: 15 listopada 2023
  • Dodany: 19 sierpnia 2016
  • Niezwykle błyskotliwy zlepek jego wcześniejszych obrazów. Strukturą przypomina bowiem kultowe "Siedem", tempem akcji "Zodiaka", natomiast fabuła wygląda tak, jakby była podrasowaną, dostosowaną do dzisiejszych czasów wersją "Gry".

    Więcej
  • Malarz. Płótno. Farba. Pędzel. Muza. To pięć komponentów stanowiących trzon czterogodzinnej artystycznej historii opartej na opowiadaniu Honoré'a de Balzaca, w reżyserii Jacquesa Rivette'a, gdzie troje bohaterów, rozdartych pomiędzy dwiema szczególnymi emocjami, mianowicie miłością i wewnętrznym spełnieniem, stara się osiągnąć jeden cel.

    Więcej
  • W omawianej na łamach portalu Old Camera "Granicy świtu" ten wybitny twórca w umiejętny sposób połączył bowiem urok czarno-białych, ziarnistych zdjęć Williama Lubtchansky'ego z minimalistyczną muzyką fortepianową Jean-Claude'a Vanniera, a główni bohaterowie w osobach uznanej aktorki imieniem Carole i wziętego fotografa - François, są bardziej osadzeni w "godardowskiej" klasyce, aniżeli aktualnych dziełach filmowych.

    Więcej
  • Główny bohater filmu "Dziewczyna z sąsiedztwa" - licealista Matthew Kidman, na co dzień mieszkający z rodzicami, nie tylko przymknie oko na wyzywającą profesję swojej młodej i niezwykle atrakcyjnej sąsiadki, lecz zakocha się w niej na zabój.

    Więcej
  • Jednakże co w przypadku, jeśli ekscytacja drugą stroną jest na tyle silna, iż nie podejmujemy nawet prób walki z tym przytłaczającym uczuciem, a co gorsza, jesteśmy pewni, że trafiliśmy właśnie na swój ideał i za nic nie poddamy się, aby zdobyć jego serce? Bohater ósmego filmu wybitnego reżysera - Pedra Almodóvara, Ricky, którego życie nigdy nie rozpieszczało, jest właśnie w podobnej rozterce i pomimo odtrącenia ze strony ukochanej ani myśli rzucać rękawic.

    Więcej
  • Rezultatem żmudnej pracy dziennikarskiej Crowe'a, którą ten zawiesił na początku lat 80. XX wieku, jest obraz "U progu sławy", oparty na doświadczeniach z podróży z przeróżnymi muzykami, a odpowiednikiem jego osoby - młodocianego reportera muzycznego - jest niejaki William Miller, genialnie sportretowany przez Patricka Fugita.

    Więcej
  • Wybrałem dzieło mocno osadzone w klasyce, będące jednocześnie produkcją wyjątkową zarówno pod kątem realizacyjnym, jak i aktorskim, która z uwagi na swoją fabułę budziła duże kontrowersje w czasie premiery. Mowa o "Laleczce", opartej na jednoaktowej sztuce wybitnego pisarza Tennessee'ego Williamsa, zatytułowanej "27 wagonów pełnych bawełny".

    Więcej
  • "To, do czego jesteśmy zmuszeni, kształtuje nasz charakter, a nie to, co robimy z własnej woli.". Autorem tej myśli był wybitny włoski pisarz Alberto Moravia, mający na koncie wiele udanych publikacji, w tym chociażby "Konformistę", "Pogardę" czy "Matkę i córkę". Kilka z jego powieści zostało sfilmowanych przez najważniejszych reżyserów XX wieku.

    Więcej
  • W obrazie "Świadek", w reżyserii Petera Weira, owo zjawisko uzewnętrznione zostało za pośrednictwem określonego terytorium - miasto uosabia brud, przemoc, strach, czyli zło, natomiast wioska Amiszów, położona na obrzeżach Lancaster, w stanie Pensylwania, bo tam usytuowano większą część akcji filmu, odzwierciedla czystość, duchowość, spokój, czyli dobro. Także poszczególni bohaterowie będą ucieleśnieniem tej metafizycznej dualności.

    Więcej
  • Wcielająca się w postać ambitnej i błyskotliwej, acz naiwnej Tess McGill - Melanie Griffith, pomimo dysponowania specjalistyczną wiedzą i wszelkimi atrybutami niezbędnymi do piastowania kluczowych ról w renomowanych firmach, jest traktowana przez środowisko pracownicze jak przysłowiowy kawałek mięsa, a nie równorzędna i godna szacunku partnerka, jednak motywacja kobiety do osiągnięcia wymarzonego celu jest na tyle silna, że nic nie jest w stanie ostudzić jej zapału.

    Więcej
  • Charlie Driggs - główny bohater filmu "Dzika namiętność", w reżyserii Jonathana Demme'a, to stateczny i posłuszny mąż korporacji prowadzący monotonny tryb życia. Pewnego dnia, po skończonym lunchu, wychodzi z restauracji, nie regulując rachunku. Świadkiem zdarzenia jest młoda, atrakcyjna dziewczyna o imieniu Lulu, która po zwróceniu mężczyźnie uwagi proponuje mu podwiezienie do biura.

    Więcej
  • Skoro "Kieszonkowe" zawierają w sobie tyle przekazu i pozytywnej energii, a scenariusz pióra Johna Mattsona "wyróżniono" nominacją do Złotej Maliny, każda osoba tak jawnie krytykująca ten film musiała kierować się w życiu czymś, co na pewno nie miało nic wspólnego z sercem.

    Więcej
  • Australijski reżyser - Peter Weir, podejmując się realizacji obrazu "Rok niebezpiecznego życia", miał już duże doświadczenie pod kątem wyszukiwania naturalnych scenerii, a nakręcone siedem lat wcześniej, wybitne dzieło - "Piknik pod Wiszącą Skałą", jest tego idealnym świadectwem. Tym razem ten błyskotliwy twórca przenosi nas do roku 1965, gdzie w Indonezji - państwie stojącym wówczas w obliczu zamachu stanu, krzyżują się drogi młodego, niezwykle ambitnego reportera.

    Więcej
  • Nie jest wiernym odzwierciedleniem wspomnianej książki, ale dzięki kunsztowi reżyserskiemu, oryginalnej oprawie muzycznej i przede wszystkim fenomenalnemu zespołowi aktorskiemu stoi bardzo blisko materiału, na podstawie którego został zrealizowany.

    Więcej
  • Główny bohater piątego filmu francuskiego reżysera i scenarzysty - Claude'a Sauteta - Max, pomimo ponadprzeciętnego intelektu i doświadczenia w swoim detektywistycznym fachu, przekona się, że nawet najlepszy koncept nie wygra z czymś niekontrolowanym i trudnym do okiełznania, czyli z siłą ludzkich uczuć.

    Więcej
  • Stanowi nie tylko dyskusję z amerykańskim utopijnym mitem, ale przede wszystkim manifest feministyczny mówiący głośno o problemach, jakie stawiało przed kobietami społeczeństwo amerykańskie na przełomie lat 60. i 70. XX wieku.

    Więcej
  • To nie tylko niezobowiązujący obraz dla tych, którzy w kinie lubią dobrą muzykę, pewnych siebie bohaterów i piękne kobiety, ale przede wszystkim manifest młodych ludzi żyjących na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, nierozumianych przez rodzinę i społeczeństwo, gdzie subkultura i związane z nią rytuały są na tyle ważne, że można poświęcić dla nich wszystko, nawet życie.

    Więcej
  • W 1996 roku uznany kanadyjski scenarzysta i reżyser - David Cronenberg, zrealizował bardzo kontrowersyjne dzieło - "Crash: niebezpieczne pożądanie", traktujące o grupie przypadkowo poznanych osób, dla których osiągnięcie spełnienia seksualnego jest możliwe tylko dzięki oglądaniu, a nawet prowokowaniu wypadków samochodowych.

    Więcej
  • W wywiadzie udzielonym Arthurowi Kade'owi w 2018 roku aktorka wyznała: "Kiedy tworzysz film, cały zespół musi śnić ten sam sen - aktorzy, reżyser, scenarzysta... jeśli oni wszyscy śnią ten sam sen, a scenariusz jest dobry, zachodzi bardzo duża szansa, że stworzy się coś perfekcyjnego. Właśnie dlatego "Ryzykowny interes" to klejnot".

    Więcej
  • Jest doskonałym przykładem na to, że kino było bardzo pochłonięte ówczesnym problemem wyzwolonej cielesności, a estetyka, jaką zaprezentowano w filmie - nieco psychodeliczna, nosząca znamiona popkultury dzieci kwiatów - w sposób bezbłędny oddała klimat tamtej epoki.

    Więcej
  • Zrealizowany w konwencji horroru gore "X", w reżyserii Ti Westa, to głęboki ukłon w stronę "brudnego", wulgarnego kina, jednak zrealizowane z dbałością o detale, odziane w charakterystyczną dla tamtego okresu estetykę.

    Więcej
  • "Niebezpieczne związki", w reżyserii Stephena Frearsa, przegrały oskarowy pojedynek z równie wybitnym filmem "Rain Man" Barry'ego Levinsona. Nie umniejsza to wcale doniosłości tego kostiumowego obrazu, bo - choć traktuje o sprawach romantycznych i do pewnego stopnia intymnych - odznacza się niezwykle pięknym językiem, wybornym aktorstwem, a przede wszystkim zwraca szczególną uwagę na pozycję kobiet w ówczesnym społeczeństwie.

    Więcej
  • Camille Claudel, spędziwszy ostatnie trzydzieści lat życia w zakładzie psychiatrycznym, została odwiedzona przez swojego brata jedynie dwanaście razy, natomiast matka i siostra nie pojawiły się w ogóle. Isabelle Adjani, do spółki z reżyserem i współscenarzystą - Brunem Nuyttenem, wyrzeźbiła dokładnie taki film, jaki bez wątpienia chciałaby zobaczyć osoba, będąca jego główną bohaterką.

    Więcej
  • Reżyser i scenarzysta - Steve Kloves, zrealizował w 1989 roku obraz "Wspaniali bracia Bakerowie", z Jeffem Bridgesem, Beau Bridgesem i Michelle Pfeiffer w rolach głównych, opowiadający historię dwóch utalentowanych pianistów, będących w fatalnej sytuacji finansowej. W celu przyciągnięcia szerszej publiczności bohaterowie postanawiają zatrudnić wokalistkę, a kiedy ta, po żmudnych przesłuchaniach, w końcu zostaje wybrana, zaczynają się prawdziwe komplikacje.

    Więcej
  • Trylogia, w skład której wchodzą kultowe już dziś obrazy: "Batman - Początek" z 2005 roku, "Mroczny rycerz" z 2008 roku i "Mroczny rycerz powstaje" z 2012 roku, w opinii wielu uchodzi za doskonałą pod kątem oddania nastroju i zarysu psychologicznego poszczególnych postaci. Najnowsza odsłona, w reżyserii Matta Reevesa, z Robertem Pattinsonem w roli skrzydlatego monstrum, nie jest najlepszą produkcją z bat - uniwersum, ale na pewno najbardziej wyjątkową.

    Więcej
  • "Dzieci Hiroszimy" są sentymentalną podróżą do czasów, które, miejmy nadzieję, już nigdy nie powrócą. Obraz, na podstawie scenariusza i w reżyserii Kaneto Shindô, nie rzuca oskarżeń w stronę Amerykanów, odpowiedzialnych za tę niewyobrażalną tragedię, a jedynie pokazuje, z jak potężnym bólem musiały zmierzyć się ofiary ataku atomowego.

    Więcej
  • "Harakiri" w reżyserii Masakiego Kobayashiego jest jednym z największych dokonań nie tylko pod kątem japońskiej kinematografii, ale przede wszystkim światowego kina. Ten perfekcyjny technicznie obraz, demitologizujący kodeks samurajski, wciąż zdobywa nowych zwolenników, natomiast ci, którzy widzieli już film, mogą z pewnością przyznać, że doświadczyli czegoś nieprawdopodobnego, a każdy kolejny seans jedynie utwierdzi ich w tym przekonaniu.

    Więcej
  • Po 46 latach od swojej premiery nadal budzi ogromne emocje i jest uznawany za prekursorski pod kątem produkcji poruszających tematykę dziennikarską.

    Więcej
  • Perfekcyjnie skonstruowany thriller, gdzie fabuła, biegnąca z początku wielotorowo, ulega zgrabnemu ujednoliceniu wraz z dalszym rozwojem akcji.

    Więcej
  • Na korzyść omawianego dzieła, poza sprawną reżyserią Sydneya Pollacka, świetnym scenariuszem Lorenza Semple'a Jr. i Davida Rayfiela, klaustrofobicznymi zdjęciami Owena Roizmana, funkowo-jazzową partyturą Dave'a Grusina, dynamicznym montażem Dona Guidice'a i Fredrica Steinkampa, za który otrzymali nominację do Oskara, przemawiają odtwórcy głównych ról w osobach Roberta Redforda i Faye Dunaway. Zwłaszcza aktorka, nominowana za swoją kreację do Złotego Globu, robi tutaj największe wrażenie.

    Więcej
  • Rozwój technologiczny umożliwił zsynchronizowanie dźwięku z obrazem, co w konsekwencji wyparło pierwsze afoniczne produkcje utrwalone na taśmie. "Premiera" w reżyserii Johna Cassavetesa umiejętnie zestawia rzeczywistość teatru ze światem kina i w dosadny sposób rozlicza aktorów z ich zawodowych złudzeń.

    Więcej
  • To i wiele podobnych wydarzeń skłoniły hollywoodzkich filmowców do stworzenia paranoicznych thrillerów mających na celu zdemaskowanie władzy i jej nielegalnych działań względem konkurencyjnych agitatorów. "Rozmowa" w reżyserii Francisa Forda Coppoli nie odnosi się bezpośrednio do tych incydentów, lecz jest obszernym komentarzem na temat kondycji ówczesnych przywódców.

    Więcej
  • Filmy z nurtu nowego francuskiego ekstremizmu, z uwagi na wysoki poziom brutalności i odpychającą tematykę, cieszą się powodzeniem u wąskiego grona odbiorców. "Najście" z 2007 roku, w reżyserii Alexandre Bustillo i Julien Maury, jest jednym z najbarwniejszych przedstawicieli francuskiej ekstremy, a jego zakończenie uchodzi za jedno z najbardziej przerażających i makabrycznych w historii kina.

    Więcej
  • Mario Bava, będąc pod ogromnym wpływem twórczości Alfreda Hitchcocka, zrealizował "Dziewczynę, która wiedziała za dużo". Był to detektywistyczny thriller cechujący się wartką akcją i niebanalnym zakończeniem. Nakręcone pięć lat później "A Black Veil for Lisa" Massima Dallamano może i nie należy do czołówki tego gatunku, ale jest dziełem na tyle interesującym i unikalnym, że powinno znaleźć się w panteonie najlepszych obrazów poruszających tematykę perwersji, zdrady i zbrodni.

    Więcej
  • Ludzkie wnętrze, często wypełnione niewytłumaczalnymi lękami, nieujarzmionymi kompleksami i różnego rodzaju schematami postępowania w danych okolicznościach, stanowi sedno bestialstwa. Debiutancki obraz Jagody Szelc "Wieża. Jasny dzień" pokazuje, że przejście od szeptu w szept jest jedynym racjonalnym komentarzem na temat otaczającego nas świata, a antonimiczny do całej sytuacji krzyk nie ma prawa bytu.

    Więcej
  • Świetnie zrealizowane kino młodzieżowe z wyraźnymi wpływami komedii, horroru i neo-noir. O wyjątkowości filmu świadczą przede wszystkim liczne odniesienia do starych hollywoodzkich produkcji, osobowości X muzy, muzyki i twórców pulpowych magazynów.

    Więcej
  • Heist movie to odmiana filmu kryminalnego opowiadająca o zorganizowanej grupie ludzi próbującej coś ukraść. Na fabułę składają się trzy elementy: planowanie, skok i ucieczka z miejsca przestępstwa. Amerykański przemysł filmowy ma na koncie setki takich produkcji, ale mało która może pochwalić się tak oryginalnym i zabawnym podejściem do tematu jak komedia "Jak ukraść milion dolarów" w reżyserii Williama Wylera z Audrey Hepburn i Peterem O'Toolem w rolach czarujących złodziei.

    Więcej
  • Zarówno Sidney Poitier, jak i Max Julien mieli pełną świadomość tego, jak duży potencjał drzemał w kinie blaxploitation. Filmy z tego gatunku nie pełniły wyłącznie funkcji rozrywkowej, lecz były przede wszystkim wyraźną formą walki z niesprawiedliwym systemem.

    Więcej
  • Masaki Kobayashi kojarzony jest głównie jako wybitny twórca kina samurajskiego. Jeśli jednak zagłębimy się w jego prace, okaże się, że poza bezkonkurencyjnym "Harakiri" reżyser ma na koncie tylko jeden film utrzymany w stylistyce jidai-geki - zrealizowany w 1967 roku "Bunt". Obie produkcje odbiły się tak szerokim echem, że zepchnęły w otchłań inne znamienite dzieła autora.

    Więcej
  • Jest nie tylko sprawnie zrealizowaną komedią obyczajową, ale przede wszystkim piękną retro pocztówką z początku lat 70. XX wieku.

    Więcej
  • Zanim reżyser Arthur Penn i aktor Warren Beatty podjęli współpracę w celu zrealizowania kultowego "Bonnie i Clyde", dwa lata wcześniej nakręcili film "Pewien Mickey" - skromną historię opowiadającą o losach amerykańskiego komika. Obraz, mimo iż w całości zarejestrowany w Stanach Zjednoczonych, bardziej przypomina dzieła francuskich nowofalowych twórców Jean-Luca Godarda i Françoisa Truffauta z ich najlepszego okresu niż typową hollywoodzką produkcję.

    Więcej
  • Yoshishige Yoshida - wybitny japoński reżyser, znany z obrazów "Gorące źródła Akitsu", "Kobieta znad jeziora", "Eros + Massacre", "Heroic Purgatory", w 1971 roku zrealizował "Confessions Among Actresses" - kameralną produkcję opowiadającą o losach trzech kobiet i ich indywidualnym podejściu do aktorstwa.

    Więcej