Dziewięcioletnia Shula zostaje skazana za uprawianie magii i zamknięta w obozie dla czarownic.
- Aktorzy: Maggie Mulubwa, Henry B.J. Phiri, Nancy Murilo, Margaret Sipaneia, Ritah Mubanga i 5 więcej
- Reżyser: Rungano Nyoni
- Scenarzysta: Rungano Nyoni
- Premiera kinowa: 20 kwietnia 2018
- Premiera światowa: 25 maja 2017
- Dodany: 29 sierpnia 2017
-
Reżyserka w swojej pełnej krytyki satyrze obala mit stereotypowej i skrzywdzonej wspólnoty, z precyzją ukazując świat pełen nieznanej widzowi egzotyki, dystopijności, i niejednoznaczności.
-
Ma w sobie wszystko, do czego powinni dążyć debiutanci: werwę, przekonanie i niemalże bezczelne dążenie do wyniesienia się ponad twórcze konwenanse i przemówienia własnym głosem.
-
Nyoni oczywiście przerysowuje obraz afrykańskich realiów, ale opowiada o prawdziwym problemie.
-
Odważne połączenie folkloru, realizmu magicznego, komentarza społecznego i własnej wyobraźni składa się na iście czarodziejski debiut.
-
Okrutna, ale i śmieszna baśń.
-
Piękny i okrutny - delikatny w formie, ale niemający zamiaru być dyplomatyczny we wnioskach i narracji.
-
Nie dziwię się, że Wielka Brytania wystawiła ten film do walki o Oscara za film nieanglojęzyczny. Mocny, bardzo prowokujący do refleksji nad dzisiejszym światem, którego coraz bardziej nie da się zrozumieć.
-
David Gallego zrealizował zdjęcia, które w dużej części produkcji sprawiają wrażenie dokumentu, obserwacji niepokojącego zjawiska. Część z kadrów to doskonałe, poetyckie fotosy, obrazujące bezzasadność stosowanych metod. Aranżacja muzyczna i wykorzystane utwory klasyczne przez kompozytora Matthew Jamesa Kelly'ego wprowadzają odpowiednią atmosferę i stanowią oprawę uzupełniającą pracę Gallegi.
-
To nie tylko świetny pomysł, ale również bystre dialogi i zabawne scenki rodzajowe. To pełen dystansu portret Afryki, który momentami jest zderzony z absurdem zachowań turystów.
-
Działa świetnie jako próba pokazania pewnego fenomenu kulturowego oraz jako poetycka alegoria.
-
Rungano Nyoni portretuje społeczeństwo afrykańskie rozdarte pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Raz krytykuje, raz ironizuje, ale przede wszystkim obserwuje.
-
Zaskakujące jest to, jak bardzo lekką produkcją jest Nie jestem czarownicą. Scenariusz co rusz dostarcza nam zabawnych scen, które dobrze podkreślają mentalność bohaterów. Z drugiej strony, film zachęca nas do śmiania się z ubrania i zachowania miejscowego szamana czy z błagalnego tańca o deszcz.
-
W pełni oparty na czystej wizualnej energii, opowiadający obrazami i z obrazów czerpiący własną siłę krytyczną. Choćby z tego powodu warto śledzić dalsze poczynania Nyoni.
-
Reżyserka ma świeży głos we współczesnym kinie, i obyśmy jeszcze mogli go niedługo usłyszeć.
-
Debiut Rungano Nyoni, walijskiej reżyserki o zambijskich korzeniach, przepracowuje trudne tematy w dowcipny sposób, trafiając jednak często w czułe punkty. "Nie jestem czarownicą" to absurdalna tragikomedia o mizogini, współczesnym niewolnictwie i postkolonializmie.
-
Rungano Nyoni, wychowana w Walii Zambijka, w swoim pełnometrażowym debiucie zabiera widza w podróż do Afryki, ukazując jej mniej znane, aczkolwiek niezwykle interesujące oblicze.
-
Niejednokrotnie korzysta z furtki humoru, by nie osunąć się w czeluści patosu, ckliwości i banału. W efekcie udaje jej się to, co w kinie zarazem najprostsze i najtrudniejsze - snucie angażującej opowieści. Chociaż nie podpowiada, jakiego rodzaju morał powinien z niej płynąć, po seansie pozostawia widza z poczuciem, że jakiś wypłynął na pewno.
-
Mikstura, którą chce się smakować. Film, w którym nie wszystko można czytać dosłownie, a czarownica staje się realną niewolnicą ubraną w otoczkę magii i mistycyzmu.
-
Piękna historia o losie dziecka i Zambii pozbawionej człowieczeństwa. Film wzrusza i zaskakuje na każdym kroku, do tego otwiera oczy i edukuje.
-
Widać w tym filmie olbrzymie serce reżyserki i pasję demistyfikacji podlaną żądzą krytyki - to ewidentnie dzieło z misją, która jednak w żaden sposób nie przesłoniła walorów artystycznych. "Nie jestem czarownicą" działa nie tylko swoją intelektualną głębią, ale również świetną, przemyślaną warstwą audialną i wizualną.