
William samotnie jeździ od kasyna do kasyna, nie ujawniając swojej tożsamości. Gdy spotyka Cirka, który zna prawdę na temat jego przeszłości i chce by William pomógł mu naprostować ich wspólne sprawy, mężczyzna zostaje zmuszony do podjęcia ryzykownej akcji.
- Aktorzy: Oscar Isaac, Tiffany Haddish, Tye Sheridan, Willem Dafoe, Alexander Babara i 7 więcej
- Reżyser: Paul Schrader
- Scenarzysta: Paul Schrader
- Premiera kinowa: 21 stycznia 2022
- Premiera światowa: 2 września 2021
- Ostatnia aktywność: 1 listopada 2024
- Dodany: 14 grudnia 2021
-
Nierówny, czasem irytuje, by zaraz potem zainteresować jakimś świeżym elementem w niekończącej się galerii Scharaderowskich psychopatów, wojennych wraków, ludzi stworzonych dla przemocy.
-
Jest ciekawym, mrocznym kinem o ludzkich obawach i demonach, jakie sami tworzymy w naszych głowach. Wbrew pozorom każdy z nas jest hazardzistą, tylko co innego obstawia. Jedni chodzą do kasyna, inni próbują swoich sił w miłosnej ruletce, jeszcze inni stawiają wszystko na jedną kartę i rzucają pracę, by skupić się na jakiejś swojej pasji bez gwarancji, że ona da im utrzymanie.
-
Onieśmiela, bo pokazuje przy całym natłoku innych miałkich scenariuszy, wśród tandetnego wykonania, że istnieją jeszcze filmy... kunsztowne.
-
Z użyciem gęstej formuły niepokojącego slow thrillera autor tworzy więc traktat o wydrążonych ludziach, którzy snują się bez celu, licząc na zbawienie. Schrader jest pesymistą i z premedytacją wstrzykuje nam swoją gorycz.
-
W zwiastunach obiecuje thriller w świecie kasyn, historię wielkiego skoku czy spektakularnego oszustwa. Okazuje się jednak, że mamy tu do czynienia wyłącznie ze szwindlem marketingowym.
-
Oczywiście poszukiwacze ekscytującej akcji, komiksowych zabaw i prostych morałów nie mają tu czego szukać. Obraz reprezentuje ginący gatunek czystego dramatu psychologicznego, traktującego temat i widza bardzo serio. Z tego względu może się czasem wydawać trochę niedzisiejszy, ale to wytrawna propozycja dla dorosłych, którym odrobina staroświeckości nie będzie przeszkadzać.
-
Nie jest w zasadzie niczym nowym dla osób znających dorobek Paula Schradera, ale jest to zbyt dobrze zrealizowane, by to zignorować. Mroczny, potrafiący trzymać mocno za gardło thriller psychologiczny z absolutnie rewelacyjną rolą Isaaca.
-
Schrader, bez względu na to ile ciężarów dokłada swoim bohaterom, czy to na poziomie samego scenariusza, czy także reżyserii, zawsze stara się ich ocalić. To chyba najbardziej charakterystyczny, ale też najsilniejszy motyw jego twórczości: walka z "brzemieniem moralnym, zrodzonym z dawnych czynów - brzemieniem, którego nie sposób się pozbyć." Ale w człowieku jest coś, co każe mu podejmować ciągłą próbę.
-
Jest kolejnym triumfem brutalnego ale przy tym paradoksalnie wysublimowanego i niezwykle klimatycznego moralizowania nas przez weterana kina. I jak w "Taksówkarzu" brud świata jest obnażony, ale czy coś może być bardziej wolne i wyzwalające z tego brudu od... no właśnie. Tu już jest podpowiedź ukryta przez Schradera w fabule i nie będę jej zdradzał jako formy zachęty do seansu.