Agata Olejarczyk
Krytyk-
Ostatni powiew wolności przed dorosłością. "Absolutni debiutanci" sprawią, że zatęsknisz za młodzieńczością.
-
Zasłużył na każdą nagrodę, bo to nie lada wyczyn, stworzyć prosty film, który wzrusza w detalach. Jest refleksyjny, ale do refleksji nie zmusza, jest dramatyczny, ale nie bawi się w sztuczne wyciskanie łez.
-
Powrót nie jest ani przegadany, ani niemy - Łazarkiewicz stworzyła dzieło wyważone, zachwycające prostotą ujęcia trudnego tematu. Polecam z całego serca i wierzę, że każdy, kto obejrzy film zastanowi się dwa razy, zanim skrytykuje kogoś za "zbyt krótką spódniczkę".
-
Ága jest dziełem, które za cel obiera sobie zmuszenie widza do refleksji. Spokojne, łańcuchowe wydarzenia nie budzą wielkich emocji. Tych możemy doszukać się dopiero, gdy z bliska spojrzymy na relacje między postaciami. Tylko cierpliwy i kontemplacyjny odbiorca wyniesie cokolwiek z seansu.
-
Kwestią sporną pozostaje pytanie, czy Dom, który wybudował Jack wnosi coś nowego do dyskusji o świecie. Trudno poważnie traktować jego pieśni pochwalne wobec sztuki, rozumianej w skrajnie prowokacyjny sposób. Wydaje się, że von Trier nie powiedział nic ważnego o kulturze - powiedział za to na tyle głośno, by każdy to zauważył.
-
Nie należy do produkcji, które ogląda się dla formy. Mimo to warto obejrzeć dla fabuły i gry aktorskiej na odpowiednio wysokim poziomie. A w szczególności dla efektu lustra, w którym możemy przejrzeć się i skontrolować, jak często stosujemy nieintencjonalne zagrywki dyskryminacyjne.