Szanujemy Twoją prywatność i przetwarzamy dane osobowe zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Razem z naszymi partnerami wykorzystujemy też pliki "cookie".
Zamykając ten komunikat potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności i akceptujesz jej treść.
6.0 10.0 0.0 50
Pozytywnie oceniony przez krytyków
5.9
Negatywnie oceniony przez użytkowników

Przez cztery dekady na ziemiach pomorskich łączą się losy Niemców, Polaków i Kaszubów.

  • "Kamerdyner" to ogromna porażka. Jest to coś, co pokazuje, że ilość pieniędzy wydanych na projekt nie spowoduje, że powstanie z automatu przyzwoity film. Tu potrzeba przede wszystkim dobrego scenariusza, a tego w "Kamerdynerze" nie ma. Można spokojnie wyciąć masę scen, gdyż wiele z nich nic nie wnoszą do fabuły. a bohaterów nie da się polubić (na czele z głównym bohaterem, którego Fabijański zagrał na poziomie pniaka). Realizacyjnie jednak film stoi na wysokim poziomie.

  • Czym umotywować bohaterów na przestrzeni burzliwych dekad XX wieku? No jasne, że historią. Epicka opowieść z masą gustownych postaci, z których tak naprawdę tylko Gajos zachwyca. Jest to, co zawsze w tego typu kinie (polskim): urwane wątki, trochę toporne dialogi. Mimo wszystko powinien być dłuższa, bo fabuła gna jak pijana, co chwila zmieniając ramy czasowe. Jednak film ten ma coś, czego poprzednicy nie mieli – masę pieniędzy, które ktoś rozgarnięcie wykorzystał. I to na historię Kaszubów.

  • XXI wiek nie jest dobrym czasem dla polskich dramatów historycznych. "Kamerdyner" to mdła wydmuszka, którą ciężko się ogląda.

  • Pozytywne zaskoczenie, bo choć scenariuszowo potrafi osiąść na mieliźnie i troszkę czasu mija zanim wypłynie na szerokie wody, jest w tym po prostu klasa. Druga część filmu wynagradza wiele, bo Bajon zaczyna się bawić formą i wydarzenia nabierają tempa, a drugi plan jest tu absolutnie znakomity. Żałuję natomiast, że na tle dramatu romans wypada blado i niespecjalnie angażuje. Duża w tym wina niekonsekwencji w prowadzeniu aktorów, bo aktorsko i tutaj miewa przebłyski.

  • Kostiumy były świetne, a rola Gajosa rewelacyjna. Więcej plusów ciężko wymienić. Fabijański zagrał jak drewno, dialogi były toporne, a fabuła co chwila zmieniała ramy czasowe.

  • Ładnie to wygląda i ma momenty, ale szkoda, że te 2,5 godziny (!) to ogromna przesada, bo nie ma tu niczego co zdołałoby mnie zaangażować.

  • Kamerdyner. Byłam.Dużo pięknych pejzaży. Wielowątkowy. Podzielilabym na dwie części
    1 gdzie wieje nudą i 2 gdzie coś sie dzieje.Pół wieku biegiem, Dynamizm akcji to ciagle pedzace konie lub koń z wozem raz w prawo raz w lewo po ekranie.Bohaterowie przedstawieni krotko i plytko i tylko gra aktorska się broni. Swiece z Ikei. można było sobie darować. Historii ważnej i poważnej nie da sie ująć galopem. Niestety film mnie rozczarował .

  • Filip Bajon próbował stworzyć epopeję narodową, problem w tym, że czas monumentalnych produkcji historycznych bezpowrotnie przeminął. Fajnie, że po kaszubsku, fajnie, że szczerze, szkoda, że nieudolnie. Fabijański koszmarny.

  • Bardzo przeciętna epopeja.

  • Naprawdę nie zaszkodziłoby wyciąć tak z 15 minut, bo wiele scen prowadzi donikąd, zwłaszcza na początku, ale za to dalsza część rekompensuje. Cudnie zagrany.

  • Zdecydowanie za długi. Ja na sali już prawie spałem. Znacznie lepiej można by z tego zrobić serial. Do tego Bajon chyba nie do końca wiedział co chcę zrobić. Z jednej strony ma to być wręcz epopeja dla Kaszubów, a z drugiej po prostu romans, który nie działa.
    Ale nie ukrywam, że są tu pojedyncze sceny świetne. Co by nie mówić potencjał w tym był.

  • Tematy które nie są praktycznie poruszane w kinie itp. zaprezentowane tu zostały na tyle ciekawie, że chce się o nich dowiedzieć więcej. A no i Sebek dał radę!

  • Współczuję Fabijańskiemu i Zydek, że mieli do zagrania takie instalove. Poza dobrą scenografią, rolami Gajosa i Woronowicza oraz muzyką, samo zło.

  • Marna jakość (aktorstwo, reżyseria, banały scenariuszowe) nie nadąża za wysokimi ambicjami Bajona. Bardzo nierówny - skąd u licha ta końcówka się wzięła?

  • Trochę takie nasze Downton Abby. Dla mnie piękny.

  • Bardzo ładne zdjęcia, kostiumy i charakteryzacja. Piękna historia rodziny w czasach wielu zmian w Polsce.

  • zachwycające realizacyjne i inscenizacyjnie widowisko historyczne; niestety, formie nie dorównuje przepełniony wątkami i nieangażujący emocjonalnie scenariusz.

  • Zdjęcia, klimat i kultura Kaszub, Gajos, Woronowicz, Simlat! Wątek miłosny do przepisania. Fabijański zimny jak głaz...

  • Filip Bajon poszedł w wielki projekt, który imo ma o wiele więcej wad niż zalet. może nie rozumiem fenomenu tego filmu, ale skończy się na tym, że będzie puszczany na TVP jak Hit na sobotę czy jakoś tak

  • Wspaniała scenografia i kostiumy. Przepiękne zdjęcia, wiele mocnych scen. Film jest dobry, może nawet bardzo dobry. Długi? Może dlatego, że cała historia tak właśnie ma się rozkręcać - powoli, raz budując napięcie, raz sennie się tocząc - jak ludzkie życie, o którym mówi. Wątek miłosny za słaby? Może ta miłość, taka właśnie była? Za słaba, żeby zachwycić - mało takich w życiu? Pan Adam Woronowicz jest bardzo dobrym aktorem, ale nagroda powinna iść w ręce Janusza Gajosa.

  • Bez finezji, Fellini to nie jest

  • 3 podejścia, 3 próby. Opinia na 2

  • Słaby film. Dlaczego został zrobiony? Bo ego reżysera? Bo reżyser musiał zarobić? Dlaczego Kaszubi mówią po kaszubsku, Rosjanie po rosyjsku, a Niemcy po polsku? Itp. Itd.

  • Bajon ma przebłyski w reżyserii, ale od strony dramaturgicznej to tutaj się niewiele trzyma; miłość niewyczuwalna, upływ czasu na alibi, emocje w większości sztuczne. Nie można odmówić względnej epickości, bo w jakiś sposób się ona przebija - najczęściej w postaci kunsztownych zdjęć Łukasza Gutta. Kortez na koniec wynagradza.

  • Kaszubi zasługiwali na lepszy film niż koślawe i mdłe romansidło. Aktorsko różnie - na jednego wybitnego Gajosa przypada jeden kiepski Fabijański.

  • Film raczej niezły ale rozmach z jakim został zrealizowany i wspaniałe kreacje (Gajosa, Radwan) sprawiły, że dostaje ode mnie 7 gwiazdek. Warto obejrzeć.

  • Podczas seansu cały czas odnosi się wrażenie oglądania ekranizacji epopei narodowej... która nigdy nie została napisana. Widowisko, zrealizowane z wielkim rozmachem, cierpi na utrzymaniu odpowiedniego rytmu narracji. Aktorsko bywa także nierówno, ale drugi plan wiele wynagradza. Mistrz Gajos błyszczy charyzmą i mową kaszubską. Pełnokrwisty Hrabia von Krauss w wydaniu Woronowicza kradnie prawie każdą scenę. Do tego stopnia, że jury festiwalu w Gdyni nagrodziło go w kategorii pierwszoplanowej ;)

  • Przeciągnięty do granic możliwości. Sporo scen do wyrzucenia (zaszwankowała postprodukcja?). Niespójny scenariuszowo - pomieszane wątki osobiste, społeczne i historyczne. Główny zamiar - ukazanie losu Kaszubów rozbrzmiewa dopiero w końcówce. Widać rozmach produkcyjny - dobrze że jest budżet. Rewelacyjny scenograficznie, kostiumowo i charakteryzacyjnie. Fantastyczne ujęcia operatorskie. Poprawny Fabijański, urocza Zydek, nieźli: Gajos,Woronowicz, Simlat. Koszmarny Olbrychski. tylko 500 znaków?

  • Nie można mu odmówić rozmachu. Jest naprawdę świetnie zrealizowany, widac pieniądze włożony w ten projekt. Nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że oglądam polskie "Przeminęło z wiatrem". Gajos i Woronowicz świetni w swoich rolach. Problemem są główni bohaterowie. Nie czuć chemii między Fabiańskim a Zydek
    Recenzja na Ig: https://www.instagram.com/p/BoHLFvvlzDo/?hl=pl&taken-by=filmywminute
    Zapraszam!

  • Epopeja kaszubska. Ładne zdjęcia, ciekawe tło historyczne i niestety niewykorzystane postacie drugoplanowe. I ten bardzo słaby główny wątek romansowy.

  • Do połowy spoko ,puźniej wydmuszka. Szyc i Woronowicz ciągną cały film.

  • Ponadprzeciętne zdjęcia, wiarygodny obraz epoki i ... tyle, historia z potencjałem, szkoda że niewykorzystanym, obok której przechodzi się całkowicie obojętnie

  • #fpff Gdynia. 6,5 Nie mogę patrzeć na Fabijanskiego

  • Jeżeli tak ma wyglądać polska szkoła kina historycznego, to jestem jak najbardziej za. Nie wszystko się udało, ale pod względem formy jest bez zarzutów.