- Reżyser: Patricio Guzmán
- Scenarzysta: Patricio Guzmán
- Premiera kinowa: 22 lipca 2016
- Premiera DVD: 2 lutego 2018
- Premiera światowa: 8 lutego 2015
- Dodany: 19 lipca 2016
-
Guzmán, ze swoją emocjonalną narracją, wywoływaniem duchów i opowieściami o kwazarach wplecionymi w wywiady z dawnymi dysydentami, to dla mnie bardziej szaman niż dokumentalista.
-
Jest dziełem dotykającym wybitności. Trudno nie zachwycić się niezwykłą umysłową i filmową kulturą autora, wolną od pretensji erudycją, swobodą i subtelnością prowadzenia wywodu.
-
Robi kolosalne wrażenie dzięki dyskretnej metodzie realizacji oraz nowej, oryginalnej formie łączącej różne gatunki.
-
Film - medytacja, film - esej, subtelne, głębokie, sensualne doświadczenie przekazywane za pomocą kinowego ekranu, światła i cienia.
-
Zachwyca jako film i wciąga niczym najlepszy ambitny kryminał z drugim dnem. Jako dokument zmusza kolejny raz, żeby zrewidować swój pogląd na ludzką naturę.
-
Klejnot współczesnego dokumentu i wielki triumf reżysera Patricia Guzmána.
-
Niezwykły dokument, zachwycający swoją spokojną, uduchowioną formą, który przez nią może się też wydać niektórym widzom dość trudny w odbiorze. Warto jednak zaryzykować i spróbować poznać tajemnicę "Perłowego guzika", bo jest jedyny w swoim rodzaju.
-
Nie każdego meto Guzmana, typowa bardziej dla literackiego eseju, przekona: wydobyte tu związki można uznać za zbyt naciągane, przejścia - zbyt dowolne, kosmiczny kontekst dla doczesnych zbrodni - nieco pretensjonalny, a głos reżysera dobiegający zza ekranu - zbyt rozegzaltowany. Ale niecodzienne kino, nie ma dwóch zdań.
-
Zdumiewa swoją lirycznością. Na tle innych filmów dokumentalnych wydaje się, jakby został stworzony w innym wymiarze, na tle innej niż znane nam wiary i z pobudek znacznie ważniejszych niż te, które pojmujemy.
-
Metaforyczna opowieść o historii Chile opowiedziana przez pryzmat specyficznego położenia tego kraju na globie ziemskim, jego krajobrazu i otoczenia naturalnego w postaci gór, pustyni i oceanu.