Będący pod nazistowską okupacją Luwr jest przedmiotem rozważań na temat znaczenia i ponadczasowości sztuki.
- Aktorzy: Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin Utzerath, Vincent Nemeth, Johanna Korthals Altes, Andrey Chelpanov i 2 więcej
- Reżyser: Aleksander Sokurow
- Scenarzysta: Aleksander Sokurow
- Premiera kinowa: 17 czerwca 2016
- Premiera światowa: 4 września 2015
- Dodany: 19 lipca 2016
-
Bardzo nastrojowy, nostalgiczny, miejscami abstrakcyjny, na pewno bardzo specyficzny. Nie mogę powiedzieć, że mi się dłużył, ale mimo wszystko dobrze, że trwa tylko półtorej godziny.
-
Hermetyczne, ambitne kino dla koneserów.
-
Poprowadzona pół-żartem, pół-serio opowieść o wojennych dziejach Luwru nie tylko bawi i edukuje, ale przede wszystkim uderza swoją aktualnością.
-
Monumentalnie, przewrotnie, badając tyleż podjęty temat, co pojemność filmowego języka.
-
Trudno "Frankofonię" streścić, ponieważ jest rodzajem eseju audiowizualnego, na pograniczu fabuły i dokumentu, z pojawiającymi się w nim wieloma nurtami i dygresjami. Rzadko spotyka się film równocześnie dydaktyczny, poważny i pełen fantazji, wręcz fantasmagoryczny.
-
Filmowy esej, z którym chciałoby się spierać. Przejmujące świadectwo światopoglądowego impasu rosyjskiego artysty.
-
Wymagający zanurzenia - zmysłowego, emocjonalnego i intelektualnego. Stanowi on bowiem osobliwą formalnie i fabularnie podróż po Luwrze pod okupacją nazistów, opowiadając w ten sposób o sztuce jako jedynej formie ucieczki i jedynym przejawie stabilności w rozhulanym politycznie świecie.
-
Sokurow ma kompetencje by pewnym głosem prezentować status artystyczny epoki, mówić o jej kondycji i sugerować najgorszą z możliwych apokalips - sztuka się skończyła, teraz są tylko sztuczki.
-
Bardzo ciekawy, wielowymiarowy film. Tym większy żal, że niekiedy wpada w sidła odnajdywania zbyt powierzchownych podobieństw, tworzenia prostych modeli.