Uczeń (2016)

6.7 10.0 0.0
  • Polecany przez krytyków
  • Pozytywnych recenzji: 85%
  • Liczba recenzji: 18 w tym 13 z oceną
  • Liczba recenzji pozytywnych: 11
  • Liczba recenzji negatywnych: 2

Szczegóły

W świecie, którym władają moce zła fanatycznemu nastolatkowi wydaje się, że wie co to moralność i poszanowanie zasad.
  • Reżyser: Kirill Serebrennikov
  • Scenariusz: Kirill Serebrennikov
  • Premiera w Polsce: 12 maja 2017 (98 dni temu)
  • Premiera na świecie: 13 maja 2016 (462 dni temu)

Rozkład ocen

  • 10
  • 9
  • 8
    4
  • 7
    4
  • 6
    3
  • 5
    1
  • 4
    1
  • 3
  • 2
  • 1

Recenzje

  • 8.0
    Jeden z tych filmów, które zapamiętuje się na długo. Kirył Sieriebriennikow jest celnym obserwatorem, doskonale potrafiącym oddać na ekranie narodziny fanatyzmu, jego rozwój oraz opłakane skutki.
  • 8.0
    Komediowa forma jest atrakcyjna, mocno angażuje, ale też, co ważne, odwraca uwagę od tego, że pomysł na Ucznia nie został do końca dopracowany.
  • 8.0
    Nie podąża jednak przewidywalną ścieżką, fabuła skrywa sporo zaskoczeń, postacie ewoluują w ciekawy sposób, a główny bohater jednocześnie przeraża nas, jak i rozbawia swoim zachowaniem.
  • 8.0
    Okazał się dziełem tak dobrym, że bez najmniejszych wątpliwości uznali go najlepszym obrazem przeglądu. Czy słusznie? Zdecydowanie!
  • 7.0
    Reżyser punktuje rosyjski system szkolnictwa, ale całość można z powodzeniem czytać także jako metaforę społeczeństwa, które dla "świętego spokoju" ulega pod naporem propagandy i manipulacji.
  • 7.0
    Szokuje i skłania ku refleksji. Szkoda tylko, że nie dało się utrzymać wysokiego poziomu przez dłuższą część filmu.
  • 7.0
    Ładnie sfotografowany i dobrze zagrany zatrważający portret demokracji i ludzkiej głupoty.
  • 7.0
    Wzięcie pod czujne oko kamery szeroko rozumianego opętania i ślepego fanatyzmu.
  • 6.0
    Bardziej interesujący niż sztuka, na jakiej został oparty - pobudza intelektualnie i jest bogaty w konteksty, ale jako dzieło filmowe nie wypada tak dobrze. Niemniej warto o nim rozmawiać. Na seansie trzeba się jednak przemęczyć na dłużyznach.
  • 6.0
    Choć momentami zbyt toporny, jest intrygującym portretem ekstremizmu w najgorszym wydaniu oraz opowieścią o tym, jak jednostka, w sposób totalitarny, potrafi wpływać na całe otoczenie, dyktując, co jest właściwe, a co nie.
  • 6.0
    Mimo intrygującej tezy i niezłego podejścia do niej przez większość seansu, filmowi brakuje przysłowiowej "kropki nad i", która spoiłaby dzieło w porywającą całość, która zostałaby w głowie widza na dłużej. Film posiada jednak wiele intrygujących sekwencji, dla których, mimo wszystko, warto go obejrzeć.
  • 5.0
    Ciekawy, aktualny i z pomysłem, ale zanadto teatralny.
  • 4.0
    Finalny produkt składa się więc z szeregu niepasujących do siebie puzzli, tworzących konstrukcję o wyjątkowo niestabilnych fundamentach. Aż trudno uwierzyć, że rodak Sokurova i Zvyaginsteva wydał na świat tak niedopracowany twór.
  • ?
    Trzeba przyznać, że Serebrennikov pogrąża się od samego początku - pretensjonalność bije z każdej jego klatki, a utykane wszędzie cytaty z Biblii budują kino będące przeciwnością duchowości obecnej choćby u jego rodaka, Andrieja Tarkowskiego.
  • ?
    Temat i forma filmu zdradzają duży potencjał na ciekawą fabułę, jednak został on zrealizowany w bardzo znikomym stopniu. Większość scen z życia bohaterów jest absurdalna lub żenująca.
  • ?
    Ważna, dotykająca opowieść o zabójczej sile religijnego fanatyzmu i metaforyczna przypowieść o współczesnej Rosji.
  • ?
    Niepokojące studium kolejnych etapów intensyfikacji religijnego fanatyzmu.
  • ?
    Rewelacyjnie buduje napięcie.