Po latach emigracji do USA wraca do Wrocławia ojciec 14-letniego Tomka. Oprócz pieniędzy przywozi swoją chorobę alkoholową, która stopniowo niszczy ich rodzinę.
- Aktorzy: Weronika Książkiewicz, Maciej Stuhr, Teodor Koziar, Katarzyna Warnke, Anna Majcher i 15 więcej
- Reżyser: Konrad Aksinowicz
- Scenarzysta: Konrad Aksinowicz
- Premiera kinowa: 10 grudnia 2021
- Premiera DVD: 11 marca 2022
- Premiera światowa: 22 września 2021
- Ostatnia aktywność: 14 lutego
- Dodany: 25 września 2021
-
Przejmujący, ale nie dołujący. Wręcz przeciwnie, widzę w nim niemałą dozę nadziei - wszak reżyser pomieścił w nim zarówno postać mrocznego ojca alkoholika, jak i pełną paletę nastoletnich uniesień. Nawet jeśli w "tamtych dniach" wydarzyło się dużo zła, to można przecież nauczyć się wspominać je bez złości.
-
Tym bardziej podziwiam i twórców, i ekipę aktorską, że nie przeszarżowali, nie polecieli ani w patos, ani w epatowanie przesadą i razem stworzyli film, którego nie da się zapomnieć. Film ważny, bardzo polski i bardzo prawdziwy.
-
Aksinowicz przygotował introspektywną podróż do czasu swojego życia, kiedy może i układał Lego, jadł zrzucone z balkonu kanapki, żuł gumy turbo, podrywał pierwszą dziewczynę, oglądał Teleranek, ale przede wszystkim żył we współuzależnionej rodzinie.
-
Mocny, trudny i prawdziwy - o emocjach, które wtedy przesiąkały nas wszystkich i kształtowały-hartowały na nowy start w lata dwutysięczne.
-
W zasadzie jedynym poważnym problemem pozostaje otwarte zakończenie oraz drobne problemy z dźwiękiem. Nie zmienia to jednak faktu, że "Powrót do tamtych dni" to mocne, trzymające za gardło kino z alkoholem w tle. Nie dajcie się zwieść ani marketingowi, ani sympatycznej otoczce z początku filmu, bo nie oddaje sprawiedliwości temu dziełu.
-
Aksinowicz, tworząc film mocno inspirowany własnymi doświadczeniami, buduje perspektywę polskiego widza o nowe spojrzenie na problem alkoholu w domach z niewinnymi niczemu dziećmi. I chociaż napotyka liczne problemy zarówno od strony realizacyjnej, jak i narracyjnej, to jednak reżyser świetnie operuje emocjami i tworzy naprawdę trudne filmowe doświadczenie. Pokazuje przy tym, jak często porażka dorosłych potrafi zakłócić magiczny z definicji czas dzieciństwa.