Dla Romea Aldei najważniejsza jest córka, która właśnie zdaje maturę i wybiera się na studia do Wielkiej Brytanii. Tuż przed egzaminami zostaje napadnięta, a ojciec próbuje zrobić wszystko, aby załatwić córce dobry wynik.
Reżyser:
Cristian Mungiu
Scenariusz:
Cristian Mungiu
Ostatnia aktywność:
10 października 2017 (198 dni temu)
Premiera w Polsce:
25 listopada 2016 (517 dni temu)
Jest właściwie serią rozmów, tyle, że istotnych i intensywnych. Jeśli można mu coś zarzucić, to nadmiar wątków i to, że nie wszystkie zostają rozwiązane w przekonujący sposób.
Mistrzowsko operując bohaterami i perspektywą tworzy sieć alegorii i znaków zapytania, które w drobiazgowej i niespiesznej narracji pozostaną w większości w zawieszeniu.
Cristian Mungiu jak zwykle w swoich filmach zadaje pytanie o to czy ludzkie pobudki są etyczne, o to czym tak naprawdę jest szlachetność i czy można zachować się przyzwoicie, gdy cała otaczająca rzeczywistość przyzwoita nie jest. I jak zwykle robi to z niezwykłą klasą.
Nie jest filmem doskonałym, są tu sceny niepotrzebne, w niektórych ujęciach widać pewną reżyserską manierę, ale bezsprzecznie ma znamię wielkiego kina, bo pozwala nam przyglądać się w nim się jak w lustrze, zmusza do myślenia i nie daje spokoju.
Postawa rumuńskiego twórcy wymaga odwagi, która imponuje tym bardziej, że polscy filmowcy wciąż niechętnie podejmują tematykę rozliczeń z transformacją ustrojową. Uniwersalne dla całego świata postkomunistycznego obserwacje Mungiu zasługują w tej sytuacji na naszą szczególną wdzięczność i zainteresowanie.
Cała historia opowiedziana jest z mistrzowską prostotą, zatrzymuje naszą uwagę i, chcąc nie chcąc, zmusza nas do osobistego potraktowania dylematów moralnych bohaterów.