Perłowy guzik (2015)

7.6 10.0 0.0
  • Polecany przez krytyków
  • Pozytywnych recenzji: 100%
  • Liczba recenzji: 11 w tym 7 z oceną
  • Liczba recenzji pozytywnych: 7
  • Liczba recenzji negatywnych: 0

Szczegóły

Dokumentalna podróż od czasów kolonialnych do dyktatury Augusto Pinocheta, od eksterminacji rdzennej ludności Patagonii do brutalnego zabójstwa przeciwników politycznych chilijskiego reżimu.
  • Reżyser: Patricio Guzmán
  • Scenariusz: Patricio Guzmán
  • Premiera w Polsce: 22 lipca 2016 (337 dni temu)
  • Premiera na świecie: 8 lutego 2015 (867 dni temu)

Rozkład ocen

  • 10
  • 9
    1
  • 8
    3
  • 7
    1
  • 6
    2
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

Recenzje

  • 9.0
    Jest dziełem dotykającym wybitności. Trudno nie zachwycić się niezwykłą umysłową i filmową kulturą autora, wolną od pretensji erudycją, swobodą i subtelnością prowadzenia wywodu.
  • 8.3
    Robi kolosalne wrażenie dzięki dyskretnej metodzie realizacji oraz nowej, oryginalnej formie łączącej różne gatunki.
  • 8.0
    Metaforyczna opowieść o historii Chile opowiedziana przez pryzmat specyficznego położenia tego kraju na globie ziemskim, jego krajobrazu i otoczenia naturalnego w postaci gór, pustyni i oceanu.
  • 8.0
    Perełka wśród współczesnego dokumentu.
  • 7.0
    Niezwykły dokument, zachwycający swoją spokojną, uduchowioną formą, który przez nią może się też wydać niektórym widzom dość trudny w odbiorze. Warto jednak zaryzykować i spróbować poznać tajemnicę "Perłowego guzika", bo jest jedyny w swoim rodzaju.
  • 6.7
    Nie każdego meto Guzmana, typowa bardziej dla literackiego eseju, przekona: wydobyte tu związki można uznać za zbyt naciągane, przejścia - zbyt dowolne, kosmiczny kontekst dla doczesnych zbrodni - nieco pretensjonalny, a głos reżysera dobiegający zza ekranu - zbyt rozegzaltowany. Ale niecodzienne kino, nie ma dwóch zdań.
  • 6.0
    Guzmán, ze swoją emocjonalną narracją, wywoływaniem duchów i opowieściami o kwazarach wplecionymi w wywiady z dawnymi dysydentami, to dla mnie bardziej szaman niż dokumentalista.
  • ?
    Zdumiewa swoją lirycznością. Na tle innych filmów dokumentalnych wydaje się, jakby został stworzony w innym wymiarze, na tle innej niż znane nam wiary i z pobudek znacznie ważniejszych niż te, które pojmujemy.
  • ?
    Klejnot współczesnego dokumentu i wielki triumf reżysera Patricia Guzmána.
  • ?
    Zachwyca jako film i wciąga niczym najlepszy ambitny kryminał z drugim dnem. Jako dokument zmusza kolejny raz, żeby zrewidować swój pogląd na ludzką naturę.
  • ?
    Film - medytacja, film - esej, subtelne, głębokie, sensualne doświadczenie przekazywane za pomocą kinowego ekranu, światła i cienia.